Monday, March 9, 2009

Kenapa Orang Kita Suka Melatah?

Hi salam semua? Apa khabar? Diharap semua sihat sejahtera.

Melatah....nampaknya telah sebati dengan orang kita.Maksud saya kaum bumiputera.Orang melayu,orang kadazan-dusun,orang bajau di Sabah pandai melatah.Begitu juga dengan kaum bumiputera lain di semenanjung Malaysia maupun di Sarawak.

Kalau di majlis kenduri kahwin atau apa-apa saja keramaian, jangan hairan kalau terlihat seorang makcik terkinja-kinja dengan pelbagai aksi diikuti dengan kata-kata yang melucukan dan tidak kurang juga kata-kata yang agak kurang menyenangkan.Dan jangan hairan bila orang ramai pula asyik mentertawa dan mengusik si makcik yang melatah tadi hingga latahnya menjadi-jadi.

Masa saya kecil-kecil dulu saya selalu melihat makcik-makcik yang suka melatah. Macam-macam aksi macam-macam gaya.Saya sendiri suka mengusik orang yang kuat melatah ini hinggalah pada satu hari dimana terjadi satu hal yang pada anggapan saya sudah keterlaluan. Dan hal itu membuat saya benar-benar taubat dan saya berjanji pada diri sendiri untuk tidak mengusik orang-orang yang suka melatah ini.

Kisahnya begini....waktu itu saya dan beberapa rakan sekampung bergotong-royong membersihkan ladang kepunyaan seorang makcik yang kebetulan kuat melatah.Salah seorang rakan mengusik makcik itu dengan meletakkan sebiji batu besar dihadapan makcik tersebut dan dengan kuat menyergah makcik itu sambil berkata 'makcik,tajamkah parang tu cuba tetak batu ni?'.Makcik yang terkejut disergah rakan tadi dengan pantas mengambil parang yang baru dibelinya dan menetak batu besar itu hingga sumbing mata parangnya.

Tidak cukup dengan batu besar itu,rakan tadi memetik setangkai cilipadi dan melontarkannya kepada makcik yang masih melatah sambil berkata 'makcik,nah gula-gula'.Dalam keadaan melatah makcik itu mengambil cilipadi tersebut dan memakannya satu persatu dan berkata 'hmm gula-gula manisnya....manis'.

Melihat keadaan makcik itu saya merasa simpati.Tapi apa kan daya walaupun saya berusaha menahan makcik tersebut daripada memakan cilipadi yang disangkanya gula-gula itu,usaha saya tidak berhasil kerana beliau seolah-olah telah dirasuk dan tidak sedar apa yang beliau sedang lakukan.

Kenapa agaknya perkara sebegini boleh terjadi? Adakah ini salah satu bentuk penyakit mental? Atau mungkin penyakit saraf? Lebih menghairankan lagi penyakit melatah ini boleh berjangkit. Contohnya seorang yang tidak melatah tetapi suka mengusik orang yang kuat melatah akan turut melatah akhirnya.Hmm....mungkin para doktor diluar sana perlu buat kajian tentang ini.

Tapi kenapa hanya orang kita yang kuat melatah? Setahu saya bangsa lain seperti cina dan india tidak melatah.Begitu juga dengan orang-orang inggeris....saya rasa mereka juga tidak melatah. Pernahkah anda mendengar mat saleh melatah seperti orang melayu ...oh mak aku datuk engkau...(oh my mother your grandfather) ataupun ...oh pocot makan kuda... ( oh Pocot eating horse) ....hmm ... seumur hidup saya tak dengar lagi.

Adakah ini disebabkan pemakanan? Mungkinkah dalam diet kita terdapat kekurangan bahan tertentu menyebabkan mental agak lemah berbanding bangsa lain?.Mungkin disini ada kebenarannya.

Apa-apa pun bagi yang kuat melatah tu cuba-cubalah kawal.Berusahalah untuk kuatkan mental. Pesan dari seorang makcik yang tidak melatah ...banyakkan beristighafar....

Saya rasa pesan makcik tu benar.Sekurang-kurangnya kita tidaklah terus melatah sampai bersidang dibawah pokok.....hmm...@xyz??

Sampai sini saja dulu kali ini.Saya nak ke negeri Pasir Berdengung....nak jumpa dengan menteri pasola yang duduk bersidang bawah pokok pakai topi bomba.....ooopppsss melatahlah pula.

3 comments:

  1. he he he macam cerita P Ramlee kan- aku suka betul tengok si Labu dan si Labi kaw kaw kaw

    ReplyDelete
  2. hahaha... ada orang melatah mo tatak orang..

    ReplyDelete
  3. dh bese melatah..lme2..jadi tabiat..nmpak teruk..wlpun kkadang klakar..tp kalo selalu susah gak..

    ReplyDelete