Saturday, January 17, 2009

Siapa boikot siapa?

Salam semua,

Disana-sini hangat diperkatakan isu keganasan Israel di Palestin.Setiap hari akhbar-akhbar utama menyiarkan gambar-gambar pembunuhan ngeri rakyat Palestin di muka hadapan.Semua ini untuk mengingatkan kita betapa kejamnya Israel terhadap rakyat Palestin.

Disana-sini juga hangat diadakan demonstrasi sebagai tanda protes terhadap keganasan Israel ini.Berbagai kutukan di lemparkan kepada Israel tidak kurang pula yang memijak-mijak dan membakar bendera Israel.Ini diikuti pula dengan kempen boikot barangan keluaran Amerika-Israel.

Di Malaysia juga tidak ketinggalan.Perhimpunan diadakan,laungan anti-Israel di suarakan.Sambil memekik menjerit kempen boikot barangan keluaran Amerika-Israel juga di buat.Senarai barangan Amerika Israel di sebarkan kepada orang ramai.Dengan harapan agar orang ramai tahu dan sama-sama menjayakan kempen boikot Amerika Israel ini.

"Jangan beli coca-cola....jangan beli KFC....jangan beli barangan keluaran Amerika-Israel....bla...bla...bla...." Semua ini kedengaran di sana-sini.Apakah kesan dari kempen ini?

Secara peribadi saya tidak bersetuju dengan kempen ini.Masih banyak cara lain yang lebih berkesan boleh kita ambil untuk membantu rakyat Palestin yang menderita.Contohnya menghantar bantuan makanan dan ubat-ubatan seperti yang dilakukan oleh Mercy dan Aman Malaysia.

Bila kita kata boikot barangan keluaran Amerika Israel seperti minuman ringan,makanan segera atau bahan-bahan pencuci dan sebagainya bermakna kita memboikot syarikat-syarikat yang mengeluarkan barangan tersebut.Syarikat-syarikat ini pula telah membuat pelaburan yang banyak untuk mendirikan kilang-kilang bagi mengeluarkan produk-produk tersebut di Malaysia.

Sebahagian besar saham-saham dan equiti syarikat pula di pegang oleh orang Malaysia sendiri dan sebahagian besar daripada pekerja-pekerja kilang dan outlet-outlet syarikat-syarikat tersebut juga terdiri daripada rakyat Malaysia yang menjawat pelbagai jawatan dari yang setinggi-tingginya hinggalah yang serendah-rendahnya.Cuba kita lihat outlet-outlet restoran francais Amerika yang bersepah di seluruh Malaysia.Boleh dikatakan seratus peratus bilangan pekerja daripada pengurus sehinggalah kitchen crew terdiri daripada rakyat Malaysia.Begitu juga dengan kilang-kilang.Jadi siapa boikot siapa?

Dengan memboikot syarikat-syarikat atau kilang-kilang yang dianggap sebagai talibarut Amerika-Israel ini bermakna kita secara tidak langsung menghalau mereka keluar daripada
negara kita dan juga bermakna kita menutup periuk nasi sendiri.

Kenapa saya kata menutup periuk nasi sendiri..? Kenapa tidak?...mula-mula kita berhenti membeli barangan keluaran syarikat atau kilang yang kita anggap sebagai talibarut Amerika-Israel.Kesannya pendapatan syarikat atau kilang ini berkurangan.Bila pendapatan kurang kos operasi juga perlu dikurangkan.Salah satu cara ialah mengurangkan bilangan pekerja.Siapakah yang akan kehilangan pekerjaan?

Kenaikan harga petrol baru-baru ini membuat kita melenting tak sudah kerana ia menyebabkan kenaikan harga barang-barang keperluan lain.Cuba bayangkan bagaimana reaksi kita bila kehilangan pekerjaan hilang punca pendapatan,anak isteri dirumah tak makan.....apa kah kita layak mengadu pada kerajaan? Minta bantuan....walhal niat asal kita nak beri bantuan pada rakyat Palestin.Tapi akhirnya kita sendiri yang gigit jari.

Kalau kita lihat sejarah,rakyat Israel sebenarnya telah dihalau dari bumi asal mereka Palestin sejak zaman Nabi Musa a.s. lagi.Dan mereka juga telah melalui zaman penindasan yang amat getir di zaman pemerintahan Hitler.

Saya bukan membela Israel,saya sama seperti anda semua bencikan kekejaman cintakan kedamaian.Apa yang ingin saya utarakan disini ialah bagaimana Israel yang suatu ketika dulu cuba dihapuskan mampu bangkit semula malah mampu menguasai dunia.

Mengikut statistik,rakyat Israel di seluruh dunia bilangannya terlalu kecil tidak sampai separuh rakyat Malaysia iaitu dalam lingkungan 13 juta orang.Tetapi kekuatan minda mereka begitu hebat hingga mampu menguasai Amerika hatta menguasai dunia.Dengan kekuatan minda mereka telah mendidik dan memajukan bangsa mereka menjadi peneraju utama semua bidang penting dalam ekonomi dunia termasuklah bidang sains dan ketenteraan.

Apakah kita mampu mengalahkan kumpulan orang yang mempunyai kualiti minda yang tinggi dengan hanya berhenti makan KFC? berhenti minum Coca-Cola?.....atau dengan membaling batu seperti yang dilakukan oleh anak-anak Palestin?

Kita harus lebih bijak menangani masalah.Boikot memboikot...? kesannya lebih kepada kita dan ekonomi negara.Janganlah kita terlalu cepat melatah marahkan nyamuk kelambu dibakar.Fikir-fikirkan lah....

5 comments:

  1. aik..sy selalu makan kfc oh...sebab lapar bah..hehe..

    ReplyDelete
  2. saya setuju dan sama pendapat dengan si Kyro, setiap kali saya terima email berantai suruh boikot ini boikot itu saya selalu ketawa sendiri.. Sudahlah kerja di KFC, baru selipar bata pun sudah tidak sudi mau beli, ada hati mau boikot barangan luar... hahaha jangan buat lawak... betul tak kyro?

    ReplyDelete
  3. ya betul pandangan macam ini yang aku mahu baca. bukan teriak2 marah, membom sana sini dsbnya. bagus kamu tinguk cerita schindler's list. dan... sebenarnya ada segolongan kecil juga org yahudi ini yang beriman bah. jangan hentam keromo sija kan.

    ReplyDelete
  4. aku sudah tinguk tu schindler list... kesian juga.. mental bah si hitler tu kan? punya la jahat...

    betul tu, selalunya yang buat angkara orang yang ada kuasa besar... tapi sebab dorang orang-orang kecil yang teraniaya..

    ReplyDelete
  5. itu lah yang dikatakan 'gajah sama gajah berjuang,pelanduk mati di tengah2'.

    ReplyDelete