Sunday, December 28, 2008

Salam Maal Hijra 1430

Hi,salam semua.

Kita semua tahu yang hari ini tahun baru hijrah 1430 dan di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Maal Hijrah.Semoga kita semua beroleh keberkatan rahmat dan hidayah dari Allah swt.Amin.

Kita semua juga tahu bahawa kebiasaannya menjelang tahun baru kita buat azam baru.Kenapa ya? Tahun baru - azam baru.

Hari ini saya nak minta khidmat nasihat la pula,sempena tahun baru ni.Sebabnya saya ni tak tahu kenapa perlu buat azam baru.Lagi satu sebab dan merupakan sebab yang paling utama tapi malu sikit nak cakap tapi terpaksalah juga cakap......ehemm.....saya ni azam lama pun tak tercapai lagi.....huaaaahaha

Jadi tahun ni saya berazam untuk mencapai azam lama yang masih tergantung tu.

Kata orang setiap kali bila tiba tahun baru hijrah kita pun kena hijrah sama.Tapi saya ni masih duk tang tu juga tak hijrah lagi.Ish....liat sungguh.

Tapi bila kata hijrah tu rasa saya lah apa yang di maksudkan itu tak semestinya pindah rumah atau pindah kampung, kan? Betul kah? Saya tak berapa tahu sebab saya ni orang tak tahu tapi nak sangat tahu.

Rasa saya lah bila orang kata hijrah ni kita kena hijrahkan kita punya minda.Jadi hijrah ni tak semestinya setiap satu tahun, tiap-tiap hari kita kena hijrahkan minda atau kata orang sekarang transformasi minda.

Saya dengar seorang ustaz tu kata definisi hijrah itu ialah meninggalkan perkara-perkara yang ditegah oleh Allah SWT.Maka hijrah ini kena berlaku setiap hari seperti mana yang ditegaskan oleh Abu Bakar As-Siddiq "kecelakaanlah bagi seseorang yang hari ini sama seperti semalam dan esok sama seperti hari ini".Jadi kita tak boleh pasif kita kena berusaha untuk berubah dan berhijrah dari kebiasaan kita.Itu ustaz yang kata bukan saya kata saya tulis saja.

Tapi kalau nak berubah atau berhijrah tu berhijrahlah kepada yang lebih baik.Jangan pula dulu kita kerja jual pisang goreng dapat hasil sikit rasa tak puas.Nak berhijrah kepada kehidupan yang lebih selesa kita pi buat investment dekat kedai nombor beli ekor.Kalau beli ekor kerbau ka lembu ka buat sup tak apa juga boleh makan satu keluarga.Tapi beli nombor ekor alamat hampa,habuk pun tak ada.Jadi hijrah itu biarlah kena cara.Berhijrah daripada yang tak baik kepada yang baik,daripada yang baik kepada yang lebih baik,daripada yang lebih baik kepada yang terbaik.Macam budak2 AF kata......saya akan buat yang terbaik.

Apa-apa pun kita semua sama2 lah berhijrah.Saya nak hijrahkan minda saya daripada tak tahu kepada tahu...lebih tahu....seterusnya serbatahu.Tapi saya tak mahu lah tumbuh janggut macam Prof Serbatahu tu.Hehehe.

Sampai jumpa lagi SALAM HIJRAH BUAT SEMUA.Wasalam

 


No comments:

Post a Comment